كتاب بابا کوریو ، يكي ديگر از آثار بالزاك در سري كمدي انساني است كه در آن صحنه هايي از زندگي پاريسي به خوبي نقاشي شده است. داستان بر گرد مردي به نام گوريو دور مي زند كه بالزاك او را يك پدر همچون يك مقدس و يك شهيد مي نامد. گوريو سازنده از كار افتاده رشته فرنگي، مردي خوب و پدري ضعيف و فرتوت است. او پول و سرمايه اش را در راه عروسي دو دخترش آناستازي و دلفين از دست داده است.

به خاطر علاقه اي كه به دو دخترش دارد بايد هرگونه تحقيري را از جانب دامادهايش، كه يك نجيب زاده اي به نام دورستو و ديگري يك مقتصد به نام دونوسينگن بود، تحمل كند. هر دو زن جوان نسبت به پدر ناسپاسگذارند و به تدريج او را ترك مي كنند. گوريو مي ميرد بدون آنكه هيچ يك از دخترهايش بر بالينش حاضر باشند و فقط يك دانشجوي حقوق كه با گوريو در پانسيون واكر زندگي مي كند، در واپسين دم حيات از او نگهداري مي نمايد.

اونوره دو بالزاك (۱۸۵۰-۱۷۹۹) نويسنده نامدار فرانسوي است كه او را پيشواي مكتب رئاليسم اجتماعي در ادبيات مي دانند.«كمدي انساني» نامي است كه بالزاك براي مجموعه آثار خود كه حدود ۹۰ رمان و داستان كوتاه را در بر مي گيرد برگزيده است. توصيفات دقيق و گيراي او از فضاي حوادث و تحليل نازك بينانه روحيات شخصيت هاي داستان، بالزاك را به يكي از شناخته شده ترين و تاثير گذارترين رمان نويسان در طول دو قرن اخير تبديل كرده است.

وي در خانواده اي ميانه حال در شهر تور فرانسه به دنيا آمد. در هشت سالگي به مدرسه اي شبانه روزي فرستاده شد، اما در ۱۸۱۳ مدرسه را ترك كرد و سال بعد همراه با خانواده راهي پاريس شد. در ۱۸۱۹ در رشته حقوق مدرك گرفت، اما به رغم خواست خانواده بر ان شد تا به ادبيات بپردازد. پس از نوشتن چند رمان عامه پسند و فكاهي و تلاش براي مال اندوزي از عرصه چاپ و نشر كه به بدهي سنگيني براي او انجاميد، انتشار رمان چرم ساغري در سال۱۸۳۱ شهرت را براي او به ارمغان آورد.

بالزاك پس از آن بيشتر شبانه روز را به نوشتن مي پرداخت و با توجه به اقبالي كه آثار او به خود جلب كرده بود و خوش پوشي وخوش گفتاري و خود نمايي اش ميهمان خوش آمد سالن هاي پاريس بود. ازميان زناني كه دلبسته شان شد، مادام هانسكا همسر اشرافزاده اي لهستاني كه املاك وسيعي در روسيه داشت، بيشترين درخشش را داشت. هر چند كه مادام هانسكا پس از مرگ شوهر در ۱۸۴۱ از ازدواج با او سرباز زد، اما در ۱۸۵۰ زماني كه بالزاك سخت بيمار بود به ازدواج با او رضايت داد . چند ماه بعد بالزاك در پاريس درگذشت.

آثار بالزاك آيينه اي از جامعه فرانسه روزگار اوست. او افراد هر طبقه اجتماعي، از اشراف فرهيخته گرفته تا دهقانان عامي را در كمدي انساني خود جاي مي دهد و جنبه هاي گوناگون شخصيتي آنان را در معرض نمايش مي گذارد. بهره گيري او از شگرد ايجاد پيوند ميان شخصيت ها و تكرار حضور آنها در داستانهاي مختلف موجب مي شود تا در گسترش روان شناسي شخصيت هاي منفرد توفيق يابد. رئاليسم عريان و بدبيني بالزاك به سرشت انساني كه در آثارش هويداست، او را زمينه ساز ايجاد جنبش ناتوراليسم در ادبيات فرانسه كرده است، تاثير او بر بسياري از نويسندگان ناتوراليست از جمله اميل زولا كاملا آشكار است.